Branża turystyczna i hotelarska staje się coraz bardziej zależna od nowoczesnej technologii informatycznej w zakresie zarządzania rezerwacjami, przetwarzania płatności i przechowywania danych Klientów. Niestety, uzależnienie od technologii sprawiło, że branża ta stała się atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców.
Zgodnie z danymi opublikowanymi przez IBM w raporcie „Annual Cost of Data Breach”, średni koszt naruszenia bezpieczeństwa danych w roku 2022 dla branży turystycznej wynosił 2,94 mln USD.
Sposób, w jaki Twój hotel zadba o zabezpieczenie danych Klientów będzie mieć kluczowe znaczenie nie tylko w aspekcie ograniczenia strat finansowych, ale również wizerunkowych – Goście mają zaufanie tylko do obiektów, które dbają o ich prywatność.
Przygotowaliśmy dla Ciebie przydatną checklistę do pobrania, obejmującą 10 najważniejszych działań, które Twoja firma powinna zaplanować i wdrożyć, aby zabezpieczyć się przed cyberprzestępcami.
Jeśli chcesz skorzystać ze wsparcia naszych specjalistów we wdrażaniu zabezpieczeń w Twoim obiekcie, umów się na bezpłatną konsultację. Podpowiemy Ci, w jaki sposób zacząć i ocenimy, jak nasz zespół może pomóc Twojej firmie.
Dlaczego hotele muszą lepiej dbać o bezpieczeństwo danych swoich Gości?
Zwiększenie poziomu zabezpieczeń systemów wykorzystywanych przez obiekty i sieci hotelowe ma kluczowe znaczenie, pozwalając na skuteczniejszą ochronę danych osobowych ich Klientów, dbałość o reputację firmy oraz uniknięcie kar finansowych.
W jednym z naszych artykułów poświęconych bezpieczeństwu danych w hotelarstwie przytoczyliśmy przykład konsekwencji, które dotknęły jedną z globalnych sieci hotelowych na skutek naruszenia bezpieczeństwa danych Gości:
- kara w wysokości 23,8 miliona USD, nałożona przez brytyjskie Biuro Komisarza ds. Informacji (ICO), w związku z zaniedbaniem obowiązków wynikających z Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO),
- koszty obsługi prawnej, związane ze złożonymi przeciwko firmie pozwami, zarówno ze strony poszkodowanych Klientów, jak też inwestorów,
- potencjalne odszkodowania wynikające z procesów, których wysokość szacowana jest nawet na 1,8 miliarda USD,
- czasowy spadek wartości akcji sieci o 8,7% po ogłoszeniu włamania w 2018 roku.
Skala potencjalnych strat, wynikających z nieodpowiedniego zabezpieczenia danych Gości doskonale obrazuje, dlaczego hotele i sieci hotelowe powinny lepiej zadbać o cyberbezpieczeństwo.
Najczęstsze zagrożenia bezpieczeństwa danych w przypadku hoteli
Hotele, jak każda inna firma, stają w obliczu wielu zagrożeń cyberbezpieczeństwa, które mogą zagrozić ich systemom, danym i reputacji. W swoich atakach hakerzy wykorzystują różne metody, aby spenetrować systemy firmy.
Najczęściej spotykane w przypadku hoteli formy ataków i zagrożenia to:
1. Złośliwe oprogramowanie w punktach sprzedaży (POS)
Hakerzy często atakują hotelowe systemy POS w celu kradzieży poufnych informacji, takich jak numery kart kredytowych, nazwiska, adresy i numery telefonów. Złośliwe oprogramowanie POS może zostać zainstalowane poprzez zainfekowane aktualizacje oprogramowania, wiadomości e-mail typu phishing lub fizyczny dostęp do systemu.
2. Ransomware
Ataki typu ransomware mogą skutkować szyfrowaniem systemów i danych hotelowych, wymagając zapłaty w zamian za klucz odszyfrowujący. Jeśli hotel nie zapłaci okupu, dane mogą zostać utracone na zawsze.
3. Ataki phishingowe
Ataki phishingowe mogą służyć do kradzieży poufnych informacji, takich jak dane logowania, informacje finansowe lub inne wrażliwe dane. Hotele muszą zachować ostrożność w przypadku e-maili, które wydają się pochodzić z legalnych źródeł, ale w rzeczywistości stanowią próbę wyłudzenia informacji.
4. Rozproszone ataki typu „odmowa usługi” (DDoS)
Ataki DDoS mogą zalać systemy hotelowe ruchem, utrudniając lub uniemożliwiając dostęp do sieci lub systemów. Może to skutkować znacznymi przestojami i utratą przychodów.
5. Zagrożenia wewnętrzne
Zagrożenia wewnętrzne mogą pochodzić od obecnych lub byłych pracowników, wykonawców lub innych osób mających autoryzowany dostęp do systemów hotelowych. Zagrożenia te mogą obejmować zamierzone lub niezamierzone naruszenia bezpieczeństwa danych, kradzież lub uszkodzenie systemów.
To jedynie najczęściej spotykane, ale nie wszystkie typy zagrożeń, przed którymi trzeba zabezpieczać systemy wykorzystywane w hotelach. Więcej informacji na temat różnych rodzajów ataków, wraz z przykładami z branży hotelarsko-turystycznej można znaleźć w naszym artykule: “8 najczęstszych typów cyberataków na aplikacje do rezerwacji podróży”.
Checklista cyberbezpieczeństwa dla Twojego obiektu hotelowego – 10 praktycznych wskazówek od naszych ekspertów
Cyberataki mogą zakłócić działalność hotelu, prowadząc do utraty produktywności i przychodów. Zabezpieczenie systemów przed hakerami może zapewnić, że hotele będą mogły nadal świadczyć usługi gościom, ograniczając skalę potencjalnych strat. W jaki sposób możesz zadbać o bezpieczeństwo danych w swoim obiekcie?
1. Wyznacz pracowników odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo oraz prywatność danych
Dbanie o bezpieczeństwo danych w obiekcie powinno być obowiązkiem każdego z pracowników. Z doświadczenia wiemy jednak, że znacznie lepsze efekty w tym zakresie można osiągnąć, kiedy wysiłkami zespołu kierują odpowiednio przeszkoleni liderzy.
2. Zidentyfikuj i oceń poziom ryzyka dla wszystkich przetwarzanych danych
Przeprowadzenie audytu zabezpieczeń danych w Twoim obiekcie powinno być nie tylko punktem wyjścia, ale również cykliczną praktyką.
Ocena ryzyka powinna uwzględniać wszystkie systemy, za pomocą których Twój hotel pozyskuje i przetwarza dane Klientów, a także Twój personel.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na starsze oprogramowanie, obowiązujące procedury, poziom wyszkolenia personelu (również pracowników sezonowych), właściwe przechowywanie haseł do systemów, a także zabezpieczenia oprogramowania dostarczanego przez Twoich partnerów biznesowych (np. platformy rezerwacyjne).
3. Określ, które systemy są dla Twojej firmy kluczowe i od nich rozpocznij poprawę zabezpieczeń
Aby wybrać odpowiednie rozwiązania musisz wiedzieć, które systemy trzeba lepiej zabezpieczyć. Tylko w ten sposób możesz określić priorytety, przygotować plan naprawczy i zrealizować go z maksymalną efektywnością.
4. Ogranicz ryzyko kradzieży danych poprzez odpowiednie zarządzanie poziomami dostępu do systemów
Personel jest wciąż najsłabszym ogniwem, jeśli chodzi o zabezpieczenie danych w hotelu. Upewnij się, że świadomie kontrolujesz kto i do jakich informacji ma dostęp w Twoim obiekcie. W ten sposób każdy pracownik zobaczy tylko to, co jest niezbędne do wypełniania jego obowiązków, a w przypadku zmanipulowania któregoś z nich przez cyberprzestępców, skala strat będzie znacząco ograniczona.
5. Na bieżąco monitoruj swoje systemy, aby szybko wykryć ewentualne naruszenie
W przypadku wielu znanych włamań do systemów sieci hotelowych mijały miesiące, a czasem lata, zanim zostały one wykryte. Poprzez odpowiednie monitorowanie aktywności użytkowników i podejmowanych przez nich działań w Twoich systemach możesz odpowiednio wcześnie wykryć incydent i zareagować na niego. Dzięki temu skala strat będzie znacznie mniejsza.
6. Zadbaj o ochronę przed złośliwym oprogramowaniem
Hakerzy są coraz bardziej pomysłowi, jeśli chodzi o tworzony malware, dlatego prosty antywirus to już od dawna za mało. Zainwestuj w odpowiednio rozbudowane i na bieżaco aktualizowane rozwiązanie, aby zabezpieczyć swoje systemy przed złośliwym oprogramowaniem. Upewnij się również, że zakupione przez Ciebie narzędzie będzie odpowiednio skonfigurowane.
7. Pamiętaj o ochronie punktów końcowych
Punkty końcowe to urządzenia fizyczne, które łączą się z siecią (np. urządzenia mobilne, komputery stacjonarne oraz laptopy). Są częstym celem cyberprzestępców, ponieważ ich słabsze zabezpieczenia są łatwiejsze do złamania i pozwalają dostać się głębiej do systemów Twojej firmy. Nie skupiaj się tylko na oprogramowaniu do zarządzania rezerwacjami, ale zadbaj również o bezpieczeństwo urządzeń, z których korzysta Twój personel.
8. Dbaj o bezpieczeństwo starszych systemów oraz oprogramowania firm trzecich
Przy dzisiejszym tempie rozwoju technologii zabezpieczenia Twoich systemów mogą być przestarzałe już po kilku miesiącach od ich wdrożenia. Z tego powodu zagwarantowanie odpowiednich aktualizacji powinno być dla Ciebie szczególnie ważne.
Jest to istotne również w przypadku oprogramowania Twoich partnerów i dostawców, jeśli łączy się ono z Twoimi systemami. Źle zabezpieczone, może być w takim przypadku wykorzystane jako punkt ataku na Twoją firmę.
9. Edukuj swój personel i bądź przygotowany na wypadek incydentów
Budowanie świadomości zagrożeń i postępowania w razie problemu w Twoim zespole ma kluczowe znaczenie.
Pracownicy powinni znać najczęstsze metody ataków, wiedzieć jak im przeciwdziałać, a także co zrobić, kiedy wykryją włamanie do systemów.
Szybki czas oraz odpowiedni sposób reakcji w przypadku ataku pozwoli na znaczące ograniczenie strat wizerunkowych i finansowych.
10. Regularnie testuj i poprawiaj swoje zabezpieczenia
Tylko rzetelna ocena aktualnego poziomu zabezpieczeń gwarantuje, że Twoje poczucie bezpieczeństwa nie będzie złudne.
Ochrona danych Twoich Gości to nie jednorazowa inicjatywa, ale długotrwały proces. Dzięki regularnym audytom bezpieczeństwa i testom penetracyjnym możesz być pewien, że Twoje zabezpieczenia są adekwatne do poziomu zagrożenia.
Podsumowanie
Hotele i inne przedsiębiorstwa turystyczne w dużym stopniu polegają na technologii w zarządzaniu swoją działalnością, komunikowaniu się z gośćmi i przechowywaniu wrażliwych informacji. Jednak to zwiększone uzależnienie od technologii naraża je również na szereg zagrożeń z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Chociaż hotele mogą samodzielnie wdrożyć podstawowe środki bezpieczeństwa, osiągnięcie wysokiego poziomu zabezpieczeń bez pomocy ekspertów może stanowić dla nich wyzwanie.
Podjęcie współpracy ze specjalistami z software house’u, takimi jak zespół SOFTIQ, pozwoli Ci nie tylko rzetelnie zweryfikować aktualny poziom zabezpieczeń. Możemy wesprzeć Cię także w okresowych testach bezpieczeństwa wraz z testami penetracyjnymi, a także w szkoleniach personelu.
Jeśli chcesz mieć pewność, że w najlepszy sposób wykorzystasz swoje środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych, skontaktuj się z nami i umów bezpłatną rozmowę z naszym ekspertem.
Pomożemy Ci ocenić, na jakich aspektach bezpieczeństwa powinieneś się skupić w pierwszej kolejność oraz jak zaplanować dalsze działania.
Jeśli poszukujesz większej ilości informacji o bezpieczeństwie danych oraz systemów w hotelarstwie, zachęcamy do lektury innych tekstów na naszym blogu:
“Branża hotelarska na celowniku cyberprzestępców. 4 najpoważniejsze kradzieże danych w historii”
“Budowa systemu rezerwacji online zgodnego z RODO. Poradnik dla przedsiębiorstw turystycznych”
This post is also available in: English (Angielski)