Szukasz zespołu IT do swojego projektu? Sprawdź, jak wybrać najlepszy model współpracy i odpowiedniego partnera! Pobierz e-book

Dedykowany system zarządzania produkcją dla firmy

Funkcjonalności projektu obejmują zaprogramowanie kolejkowania zleceń produkcyjnych, wyświetlanie informacji o aktualnych zleceniach dla każdego gniazda produkcyjnego oraz monitorowanie stanu materiałów, surowców, prefabrykatów i wyrobów gotowych. System MES pomaga w rozdysponowaniu zadań, przydzielenie osób odpowiedzialnych (brygadzistów) do poszczególnych gniazd produkcyjnych oraz w prowadzeniu kontroli jakości w trakcie produkcji. Oprogramowanie zapewnia operatorom podgląd instrukcji dotyczące aktualnych zleceń produkcyjnych.

Firma Georg Utz sp. z o.o. to producent i dystrybutor pojemników transportowych, palet i części z tworzywa sztucznego. Zakres działań firmy to tworzenie rozwiązań magazynowych i transportowych. Produkty tej marki znalazły swoje zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym, elektronicznym, spożywczym, farmaceutycznym, rolnictwie, a także dystrybucji i handlu.

Jaka była potrzeba biznesowa klienta?

Działania nad obszarem technologicznym Georg Utz Sp.z o.o. zmierzały do stworzenia nowego systemu zarządzania produkcją. Nowa platforma miała być w pełni zintegrowana z aktualną bazą danych systemu ERP oraz przyszłym systemem WMS (system zarządzania magazynem).

Jakie było wyzwanie?

Komunikacja pomiędzy Działem Planowania Produkcji, Magazynem i halą produkcyjną odbywała się za pomocą kilku kanałów: telefon, dokumentacja papierowa, wizyta osobista, mail. W wyniku czego często dochodziło do nieporozumień, opóźnień i braku synchronizacji działań.

Wcześniej informacje zwrotne dotyczące statusu produkcji, takie jak zrealizowane zlecenia, odpady produkcyjne i zużyte materiały, były gromadzone przez operatorów i brygadzistów, a następnie przekazywane ręcznie na papierze do Działu

Planowania i Kontroli Produkcji. W Dziale Planowania, te informacje były wprowadzane ręcznie do systemu ERP w celu obliczenia Kluczowych Wskaźników Efektywności (KPI) i Całkowitej Efektywności Wyposażenia (OEE). Jednakże, ze względu na manualny proces gromadzenia i przetwarzania danych, jakość tych informacji była bardzo niska, uniemożliwiając długoterminową analizę i optymalizację procesu.

Brak rzetelnych danych tworzył szereg problemów takich jak:

  1. niekompletna wiedza odnośnie bieżącego procesu produkcyjnego,
  2. brak standaryzacji przepływu informacji między poszczególnymi działami firmy,
  3. problemy z optymalizacją procesu produkcyjnego i odpadów,
  4. niemożliwa praca zdalna zespołu zarządzającego, gdyż wszystkie dane dotyczące produkcji są dostępne jedynie offline na zakładzie.

Jak sobie z tym poradziliśmy?

Rozwiązaniem okazało się działanie w trzech obszarach:

  1. System głównystworzenie dedykowanej aplikacji integrująca dane z ERP Microsoft AX oraz z systemem WMS (zasilanie WMS w PW i RW)
  2. Aplikacja Webowa panel administracyjny dostępny z poziomu przeglądarki. Umożliwia dostęp do szeregu funkcjonalności, z których ważniejsze to:

    • zarządzanie zleceniami produkcyjnymi, a w szczególności przydzielanie zleceń na poszczególne gniazda i wyświetlanie stanu bieżącej realizacji,

    • wyświetlanie panelu z wykresem Gantt’a na hali produkcyjnej z informacją o zleceniach produkcyjnych realizowanych na poszczególnych gniazdach,

    • raporty OEE i KPI oraz ich konfiguracja,

    • zarządzanie kontrolą jakości,

  3. Aplikacja na tablety przemysłowe

    • aplikacja WPF na tablety z systemem Windows.

    • same tablety służą jako interfejs do wprowadzania danych przez operatorów maszyn oraz brygadzistów. Oferują szereg funkcjonalności, z czego ważniejsze to:

    – wyświetlanie przydzielonego zlecenia produkcyjnego, sposobu pakowania, stanu zaawansowania, produkcji, normy i instrukcji stanowiskowej,

    – możliwość zamawiania materiałów na gniazdo produkcyjne,

    – wprowadzanie wcześniej zdefiniowanych przyczyn przestojów, które są kluczowe do późniejszego raportowania OEE,

    – wyświetlanie notatek z dodatkowymi informacjami dot. danego zlecenia produkcyjnego od Działu Zamówień/ Planowania Produkcji,

    – logowanie się za pomocą PINu, karty z kodem kreskowym lub karty NFC za pomocą konta lokalnego lub konta domenowego Active Directory.

Jakie korzyści zyskał klient?

Wdrożenie systemu MES przyczyniło się do usprawnienia przepływu informacji, zwiększenia efektywności pracy oraz przyniosło pozytywne efekty w różnych obszarach produkcji:

  1. Zaobserwowano spadek odpadów i zmniejszenie czasu przestojów związanych z zamawianiem materiałów;
  2. Praca zdalna dla zespołu zarządzającego i pracowników biurowych stała się możliwa;
  3. Integracja nowego systemu z bazą danych Dynamics AX klienta umożliwiła automatyczne pobieranie zleceń produkcyjnych i danych z maszyn, co usprawniło zarządzanie maszynami oraz przesyłanie instrukcji zleceń produkcyjnych;
  4. Poprawiono raportowanie, planowanie zadań oraz raportowanie zużycia materiałów;
  5. Wdrożenie tabletów przemysłowych i stworzenie panelu administracyjnego umożliwiło składanie dokładnych raportów i uzyskiwanie informacji dla konkretnych maszyn.

Zainteresowały Cię nasze usługi?

Jeśli jesteś zainteresowany usługami projektowania i budowy oprogramowania na indywidualne zamówienie, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

Wspólnie ocenimy, które z kompetencji zespołu SOFTIQ będą wsparciem dla Twojego projektu. 

Zobacz także

System Rejestracji Broni 

Klient: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji 
Branża: Doradztwo
Zaprojektowanie i budowa systemu SRB, stanowiącego centralną bazę danych oraz dostawa i wdrożenie sprzętu i oprogramowania niezbędnego do jego poprawnego działania.  

Karta Dużej Rodziny

Klient: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
Branża: Usługi
Klient potrzebował aplikacji do wprowadzania, weryfikacji wniosków i wydawania decyzji w sprawie przyznania Karty Dużej Rodziny.

CRM Mercedes Dealer

Klient: Grupa Wróbel
Branża: Automotive
Scentralizowane rozwiązanie CRM dostosowane do potrzeb działów obsługi posprzedażowej, oferujący kompleksowy zestaw wbudowanych funkcji i procesów. Obejmują one windykację, korekty roszczeń, monitorowanie zadań, zarządzanie kampaniami i raportowanie, wszystkie zaprojektowane w celu usprawnienia operacji i poprawy obsługi klienta.
Szukasz zespołu IT do swojego projektu? Sprawdź, jak wybrać najlepszy modelu współpracy i odpowiedniego partnera! Pobierz e-book