Szukasz zespołu IT do swojego projektu? Sprawdź, jak wybrać najlepszy model współpracy i odpowiedniego partnera! Pobierz e-book

CSIZS - Centralny System Informatyczny Zabezpieczenia Społecznego

CSIZS to platforma komunikacyjna w obszarze zabezpieczenia społecznego i rodziny umożliwiająca dostęp do kompleksowych usług wymiany informacji.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej Rzeczypospolitej Polskiej zarządza sprawami związanymi z pracą i polityką społeczną Polski.

Jaka była potrzeba biznesowa klienta?

CSIZS integruje systemy ministerstw, rejestry centralne oraz gminne i wojewódzkie systemy dziedzinowe odpowiedzialne za składanie wniosków i świadczeń.

System jest krytyczny z punktu widzenia państwa, gdyż jako jedyny umożliwia systemom gminnym i wojewódzkim pobranie i wymaganą prawnie weryfikację danych niezbędnych do wydania decyzji administracyjnych w kilkudziesięciu rodzaju spraw.

Oprócz udostępniania danych z rejestrów centralnych system pełni także rolę zabezpieczenia przed wielokrotnym wydaniem świadczenia dla tej samej osoby (anty-fraud).

Niektóre wdrożenia obsługi wniosków wymagały szczególnego zaangażowania i współpracy z kilkudziesięcioma interesariuszami – np. wdrożenie obsługi wniosków 500+, 300+, dofinansowania dla dzieci w żłobkach.

Proponowane rozwiązanie pomogło w następujących kwestiach:

  1. Kilkadziesiąt integracji z rejestrami państwowymi (rejestr dłużników, uczniów, zgonów, PESEL, ZUS, KRUS, NFZ, MF i wiele innych)
  2. Integracje z systemami kluczowymi z punktu widzenia państwa
  3. Umożliwienie spełnienia wymagań prawnych przez gminy

Jakie było wyzwanie?

Był to jeden z naszych pierwszych projektów, który stanowił trampolinę do kolejnych działań! Nasz zespół składał się z kilku osób, a po kilku miesiącach utrzymania okazało się, że trzeba było ten system wzmocnić, ustabilizować i ulepszyć, aby wytrzymał nawałnicę spływających wniosków.

Rządowy program „Rodzina 500+” jest finansowym fundamentem wsparcia rodzin. Od startu programu do stycznia 2022 roku do rodzin trafiło około 178 miliardów złotych, a z pomocy korzysta około 6,5 miliona dzieci.

Przygotowanie systemu na wolumen danych, presja polityczna, czasowa i medialna. Projekt wiązał się z ogromną odpowiedzialnością, ponieważ rząd chciał pokazać, że wnioski można składać elektronicznie oraz zaprezentować stabilny system, który przyjmuje wnioski.

Jak sobie z tym poradziliśmy?

Jako SOFTIQ stworzyliśmy zespoły z różnych dziedzin do zadań specjalnych. Nasi programiści dynamicznie reagowali i naprawiali błędy. Przed każdym okresem rozliczeniowym ustawaliśmy tak zwany „war room” w Warszawie, gdzie w 200% skupialiśmy się na projekcie i trzymaliśmy rękę na pulsie, wiedząc, że trzeba będzie wkroczyć do akcji, jeśli coś pójdzie nie tak.

Proces projektowy i workflow:

Nasza firma przejęła ten projekt od pewnego momentu, więc zajmowaliśmy się wdrażaniem poszczególnych części w konkretny sposób opisany poniżej. Ze względu na to, że CSIZS to system do integrowania się z innymi systemami, dlatego każda instytucja, do której wpływają wnioski, musi potwierdzić podczas testów, że wszystko działa. Regularnie wprowadzamy zmiany technologiczne i kolejne integracje.

FAZA I – Analiza

FAZA IIProjekt

FAZA III – Implementacja

FAZA IV – Testy

Jakie korzyści zyskał klient?

  1. Łatwiejsza i wygodniejsza wymiana informacji między systemami – aktualnie system udostępnia ok. 200 usług SOAP/REST
  2. Scentralizowanie bazy wniosków
  3. Bezpieczeństwo i rozliczalność wniosków i informacji
  4. Kilka tysięcy zintegrowanych ze sobą systemów
  5. Wydajny i skalowalny system – obsługuje ok. 4 miliony wywołań usług dziennie

Zainteresowały Cię nasze usługi?

Jeśli jesteś zainteresowany usługami projektowania i budowy oprogramowania na indywidualne zamówienie, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

Wspólnie ocenimy, które z kompetencji zespołu SOFTIQ będą wsparciem dla Twojego projektu. 

Zobacz także

e-PFRON2

Klient: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Branża: Usługi
Wsparcie techniczne i konserwacja systemu e-PFRON2 przez okres 36 miesięcy. Dodatkowo świadczymy usługi modyfikacji i rozwoju systemu e-PFRON2.
pef_thumbnail

Platforma Elektronicznego Fakturowania 

Klient: Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Branża: Usługi
Dostosowanie platformy elektronicznego fakturowania do wdrożonej dyrektywy unijnej, która nakazywała państwom unijnym przekazywanie dokumentów w formie ustrukturyzowanej i elektronicznej.

GDDKiA

Klient: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)
Branża: Usługi
Wsparcie prawidłowej i ciągłej pracy wykorzystywanego przez GDDKiA oprogramowania wspierającego wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych.
Szukasz zespołu IT do swojego projektu? Sprawdź, jak wybrać najlepszy modelu współpracy i odpowiedniego partnera! Pobierz e-book