Pytanie o koszt stworzenia aplikacji mobilnej jest jednym z najczęściej zadawanych przez naszych Klientów. Jednocześnie jest to jedno z pytań, na które trudno udzielić szybkiej, precyzyjnej odpowiedzi. Wynika to z faktu, że na koszt opracowania aplikacji mobilnej wpływa bardzo wiele czynników, począwszy od planowanej funkcjonalności poprzez skalę skomplikowania interfejsu po zastosowaną technologię.
W efekcie najczęściej bez dokładnej analizy i opracowania szczegółowej kalkulacji można podać jedynie ramowy przedział kosztów, na przykładzie aplikacji stworzonych wcześniej, które mają podobne funkcjonalności.
W tym artykule wyjaśnimy, od czego dokładnie zależy koszt stworzenia aplikacji mobilnej oraz poruszymy, często pomijany, temat dodatkowych nakładów związanych z jej dalszym utrzymaniem.
Zapraszamy do lektury.
Wprowadzenie – dlaczego warto zainwestować w stworzenie aplikacji mobilnej
W dzisiejszych realiach dobrze opracowana aplikacja mobilna może stanowić cenne narzędzie wspierające realizację procesów biznesowych w firmie bądź będące źródłem znacznych przychodów.
O popularności tego rozwiązania świadczą dane opublikowane przez Statista.com, zgodnie z którymi w drugim kwartale 2022 roku sklep Google Play udostępniał ponad 3,5 miliona aplikacji mobilnych, podczas gdy Apple App Store zapewniało dostęp do blisko 2,2 miliona aplikacji.
Co więcej, autorzy raportu Statista Digital Market Outlook przewidują, że przychody z rynku aplikacji mobilnych w różnych branżach będą systematycznie rosły, aby w roku 2025 osiągnąć poziom około 613 miliardów USD.

Z pewnością zainteresowanie firm opracowaniem własnej aplikacji mobilnej będzie rosło, dlatego postanowiliśmy przybliżyć czynniki, które wpływają na koszt stworzenia takiego rozwiązania.
Dzięki temu jeszcze przed kontaktem z software housem takim jak SOFTIQ będziesz mógł oszacować ramowy koszt, z którym powinieneś się liczyć.
Z naszego artykułu dowiesz się także, jakie informacje na temat planowanej aplikacji powinien otrzymać od Ciebie software house, aby przygotować precyzyjną wycenę.
Natomiast jeśli trafiłeś na naszą analizę będąc już na etapie zbierania danych do zapytania ofertowego, zachęcamy Cię do kontaktu z jednym z naszych konsultantów bądź pobrania opracowanego przez nas szablonu briefu aplikacji mobilnej.
Jaki jest średni koszt opracowania aplikacji mobilnej?
Tak jak wspominaliśmy, aby opracować dokładną wycenę dla aplikacji mobilnej, należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Nie znaczy to, że nie można oszacować średniego kosztu przygotowania takiego rozwiązania w oparciu o dostępne dane.
Dla przykładu, zgodnie z danymi opublikowanymi przez firmę Kinvey w raporcie “State of enterprise mobility – CIO & mobile leader sirvey”, średni koszt opracowania aplikacji wynosi 270 000 $.

Jak widać na tym przykładzie, koszty opracowania aplikacji mobilnej są bardzo zróżnicowane, a dokładne ich określenie wymaga analizy wielu czynników.
Co w takim razie dokładnie wpływa na koszt aplikacji?
Jakie elementy wpływają na koszt opracowania aplikacji mobilnej?
Na koszt aplikacji mobilnej wpływa wiele zróżnicowanych czynników, pośród których można wymienić poziom złożoności, skalę projektu, platformę lub platformy, na których aplikacja będzie działać, a także funkcje, które będzie spełniać.
Zmiennych, mających wpływ na ostateczny koszt aplikacji, jest wiele, dlatego określenie ostatecznego kosztu aplikacji mobilnej wymaga starannej analizy, często obejmującej warsztaty projektowe lub sesje doradcze deep dive.
W trakcie takich warsztatów brane są pod uwagę zarówno cele biznesowe, które ma realizować aplikacja mobilna, jak również zorientowanie na użytkownika, dzięki odpowiedniej dbałości o aspekt użyteczności.

Elementy, które muszą być wzięte pod uwagę podczas wyceny aplikacji mobilnej obejmują:
1. Badania i analizy
Pierwszą i najważniejszą fazą tworzenia aplikacji są badania. Sukces aplikacji w dużej mierze zależy od ilości i jakości badań przeprowadzonych przed rozpoczęciem prac, dzięki czemu możliwe jest zrozumienie potrzeb użytkowników i odpowiednie zaprojektowanie rozwiązania.
Odpowiednie określenie grup użytkowników, ich potrzeb i oczekiwań będzie mieć kluczowe znaczenie dla dalszego kierunku prac, wybranych funkcjonalności i zastosowanych rozwiązań.
2. Skład zespołu tworzącego aplikację
Koszt opracowania aplikacji mobilnej może się różnić w zależności od tego, kogo zaangażujemy do jej opracowania.
W przypadku doświadczonego software house w ostatecznym koszcie znajdzie odzwierciedlenie nie tylko cena pracy programistów, ale również projektantów UI/UX, kierownika projektu, analityków, testerów i innych pracowników, wyspecjalizowanych w poszczególnych obszarach tworzenia aplikacji, dzięki którym możesz być pewien, że powstające rozwiązanie będzie wszechstronnie zaprojektowane.
3. System operacyjny, na którym będzie działać aplikacja
Koszt opracowania aplikacji mobilnej będzie się różnić w zależności od tego, czy stworzona zostanie ona z myślą tylko o Androidzie, iOS, czy też będzie miała działać w obu środowiskach.
Różnice w kosztach tworzenia aplikacji w zależności od systemu operacyjnego wynikają między innymi z różnych języków programowania używanych do ich tworzenia. Do tworzenia aplikacji na Androida potrzebni będą programiści znający Javę lub Kotlin, natomiast budowa aplikacji na iOS wymaga kodowania w Swift lub Objective-C, co przekłada się na nieco wyższy koszt pracy programisty.
Istotna jest również kompatybilność z różnymi urządzeniami mobilnymi – w przypadku iOS będzie to zdecydowanie mniej typów urządzeń i wielkości ekranu, które trzeba wziąć pod uwagę tworząc aplikację, niż w przypadku Androida. W rezultacie koszt opracowania aplikacji na Androida, kompatybilnej z wieloma urządzeniami, będzie wyższy niż na iOS.
Sposobem na ograniczenie kosztów w przypadku Androida może być tworzenie aplikacji z myślą o kilku najpopularniejszych urządzeniach. Innym rozwiązaniem, pozwalającym na optymalizację wydatków może okazać się użycie wieloplatformowego frameworku, takiego jak Flutter, dzięki któremu aplikacja będzie dostępna na obu systemach operacyjnych.
Doświadczony software house, taki jak SOFTIQ, będzie w stanie zaproponować Ci rozwiązanie najlepiej dopasowane do specyfiki Twojego projektu.
4. Rozmiar i stopień skomplikowania aplikacji mobilnej
Koszt stworzenia aplikacji mobilnej będzie różnić się również w zależności od jej wielkości i stopnia skomplikowania.
W przypadku niewielkich aplikacji, przeznaczonych najczęściej na jedną platformę, mających ograniczoną ilość funkcji i wykorzystujących standardowe elementy interfejsu użytkownika, koszty będą niższe. Dobrym przykładem takiego rozwiązania może być aplikacja pogodowa, fabrycznie zainstalowana za większości smartfonów.
Aplikacja o średnim stopniu skomplikowania może oznaczać zarówno rozwiązanie stworzone z myślą o jednym systemie, ale posiadające indywidualnie opracowany interfejs użytkownika, jak też aplikację wieloplatformową, lecz mniej rozbudowaną, wykorzystującą standardowe elementy interfejsu.
Z kolei duże, skomplikowane aplikacje charakteryzują się wieloma funkcjami, oferują obsługę wielu języków, zapewniają integrację systemów innych firm i wykorzystują profesjonalnie zaprojektowane, indywidualne interfejsy i niestandardowe animacje. Wymagają również często rozbudowanego zaplecza programistycznego do przechowywania i zarządzania dużymi bazami danych. Przykładem takiej aplikacji może być np. Uber lub Amazon.
5. Projekt aplikacji mobilnej, obejmujący analizy oraz design UI/UX
Odpowiednie zaprojektowanie aplikacji mobilnej wymaga czasu i doświadczonych pracowników, co przekłada się na koszty.
Będą one zmieniać się w m.in. w zależności od złożoności projektu, ilości platform, na których ma działać aplikacja, oraz doświadczenia projektanta.
W trakcie projektowania trzeba będzie przeanalizować każdy aspekt wizualny i funkcjonalny aplikacji, aby zapewnić użytkownikowi bezproblemową interakcję.
Wszystkie te czynniki bezpośrednio wpływają na czas, jakiego projektant będzie potrzebował na stworzenie aplikacji. Im więcej czasu potrwa projektowanie, tym większy będzie koszt opracowania aplikacji.
6. Zaplanowane funkcje
Duża część kosztów jest związana z funkcjami, które mają być uwzględnione w aplikacji. Im więcej funkcji dodamy, tym wyższy będzie koszt opracowania aplikacji mobilnej.
Na podstawowym poziomie większość Klientów oczekuje zastosowania w aplikacji następujących funkcji:
- logowanie użytkownika,
- czat lub wiadomości,
- rejestracja przez media społecznościowe lub e-mail,
- zakupy w aplikacji,
- powiadomienia push,
- widok pionowy lub poziomy,
- integracja płatności.
Dodatkowe funkcjonalności, szczególnie niestandardowe, będą wpływać znacząco na ostateczny koszt stworzenia aplikacji mobilnej.
7. Testowanie aplikacji
Testowanie aplikacji jest niezbędne dla zapewnienia jej wydajności i stabilności. Trzeba przy tym pamiętać, że jeden test nigdy nie wystarcza i że testowanie aplikacji powinno odbywać się w sposób ciągły, aby upewnić się, że aplikacja działa dobrze na wszystkich typach urządzeń i we wszystkich możliwych scenariuszach.
Aplikacje mobilne wymagają bardziej rygorystycznych testów niż na przykład strony internetowe, ponieważ platformy mobilne różnią się znacznie w zależności od urządzenia, wersji systemu operacyjnego itp.
W związku z tym testowanie aplikacji pod kątem wielu urządzeń oraz systemów może oznaczać zwiększone koszty, których nie można całkowicie uniknąć.
8. Bezpieczeństwo aplikacji
Bezpieczeństwo powinno być najwyższym priorytetem niezależnie od tego, jakiego rodzaju aplikacja będzie tworzona.
Ponieważ większość aplikacji będzie przechowywać poufne dane, takie jak informacje o pracownikach, dane klientów, zapisy transakcji i inne szczegóły dotyczące płatności, zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa jest bardzo ważne.
Im silniejsze zabezpieczenia zostaną zastosowane, tym wyższe koszty będzie trzeba ponieść, jednak na bezpieczeństwie danych użytkowników nie należy oszczędzać.
Zastosowane rozwiązania mogą obejmować wykorzystanie uwierzytelniania wieloskładnikowego do zabezpieczenia danych użytkownika oraz kontrolę poprawności danych i tworzenie modeli zagrożeń. Ilość i rodzaj wykorzystanych zabezpieczeń będą się przekładać na ostateczny koszt stworzenia aplikacji mobilnej.
Jakie są dalsze koszty utrzymania aplikacji mobilnej?

Samo stworzenie aplikacji to niestety nie koniec wydatków. Aby poprawnie działała i była bezpieczna dla użytkowników, konieczne jest ponoszenie dodatkowych kosztów, obejmujących między innymi:
- hosting
- opłaty za powiadomienia push,
- prowizje za płatności w aplikacji,
- opłaty developerskie w sklepach z aplikacjami,
- koszty analityki,
- usuwanie błędów,
- koszty usług firm trzecich,
- wsparcie Klienta,
- oraz dbanie regularne aktualizacje.
Aktualnie prawie 30% istniejących aplikacji mobilnych jest aktualizowanych co najmniej raz w miesiącu, podczas gdy kolejne 52,8% aplikacji jest aktualizowane średnio co 6 miesięcy.
Koszt opracowania każdej aktualizacji będzie zależny od skali zmian, a co za tym idzie od czasu, jaki zespół programistów musi poświęcić na ich opracowanie. Przygotowanie aktualizacji może być spowodowane wieloma czynnikami, takimi jak wprowadzenie nowszej wersji systemu operacyjnego, aktualizację do najnowszych wersji usług innych firm, naprawianie błędów, optymalizację kodu, kontrolowanie stabilności aplikacji i wydajności serwerów.

Podsumowanie
Wstępna odpowiedź na pytanie, jaki będzie koszt stworzenia i utrzymania aplikacji mobilnej, zawsze oparta będzie o szacunki. Dopiero dokładna analiza i uwzględnienie takich cech aplikacji, jak ilość funkcji, wygląd, platforma, na której ma działać oraz wielu innych zmiennych, pozwoli na przygotowanie kalkulacji uwzgledniającej całkowite koszty projektu.
Jeśli zastanawiasz się, jaki byłby koszt opracowania aplikacji mobilnej dla Twojej firmy, zachęcamy do kontaktu z naszymi konsultantami, którzy pomogą Ci to ocenić.

Zapraszamy do lektury naszych artykułów
oraz pobrania przydatnych materiałów!



Najlepsze praktyki i Case Studies SOFTIQ zebrane w
e-booku! Pobierz już teraz.
Poznaj zalety i wady staff augmentation i dowiedz się, ile możesz zaoszczędzić dzięki outsourcingowi specjalistów.
Dowiedz się, jakie są główne różnice między dostępnymi w sprzedaży systemami a oprogramowaniem dedykowanym.
This post is also available in:
English (Angielski)