Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej zarządza sprawami związanymi z pracą i polityką społeczną Polski.
Jaka była potrzeba biznesowa klienta?
Najważniejszą potrzebą klienta było zgromadzenie wszystkich danych odnośnie instytucji i placówek zajmujących się opieką nad dziećmi do lat 3. System posiada dwa główne rodzaje użytkowników: pracownicy gmin oraz osoby prywatne, które są właścicielami prywatnych żłobków. Według prawa i aktualnej ustawy, Ministerstwo ma również obowiązek udostępnić system rejestru żłobków wszystkim obywatelom.
Podmioty mają obowiązek aktualizowania informacji o miejscach zajętych i wolnych oraz publicznie udostępniać opłaty związane z prowadzeniem żłobka. System Rejestr Żłobków gromadzi i magazynuje wszystkie niezbędne informacje na temat takich placówek. Podmioty i osoby prywatne muszą się tam zarejestrować i wprowadzić wszystkie dane, ponieważ w innym wypadku nie dostaną pozwolenia na otwarcie takiej placówki.

Jakie było wyzwanie?
System został pierwotnie napisany w Java i działał na frameworku Nilix. Taki framework nie jest ogólnodostępny, ponieważ został stworzony przez poprzedniego wykonawcę systemu. Nie dostaliśmy do niego dokumentacji, system nie pracował tak, jak powinien, kluczowe funkcjonalności nie działały, a projekt przez jakiś czas pozostawał bez utrzymania. Na początku próbowaliśmy załatać błędy, ale stwierdziliśmy, że bardziej efektywne będzie przepisanie go na nową technologię, w której czujemy się dobrze.
Jak sobie z tym poradziliśmy?
Większe i nowsze funkcjonalności tworzymy według naszych standardów. Starsze funkcjonalności przepisujemy na świeższe technologie, aby wszystko działało spójnie. Nowa aplikacja napisana jest w Javie, przy pomocy technologii Angular.
Gminy oraz osoby prywatne mogą rejestrować informacje o swoich żłobkach publicznych, które są sponsorowane z budżetu państwa. Oprócz tego mamy przygotowany system dla rodziców, którzy mają dostęp do publicznego wykazu żłobków na stronie internetowej. Mogą zobaczyć, które żłobki są dostępne w okolicy lub w danym województwie oraz które placówki są dostosowane do dzieci z niepełnosprawnościami. W celu weryfikacji danych zintegrowaliśmy Rejestr Żłobków z ZUS.
Proces projektowy i workflow:
Przejęliśmy projekt od pewnego momentu, natomiast wprowadzamy każde zmiany zgodnie ze zmianami prawnymi i wymaganiami klienta.
- FAZA I – rozmowa z klientem, rozpoznanie potrzeb biznesowych
- FAZA II – przygotowanie projektu, podział na etapy
- FAZA III – implementacja zmian
- FAZA IV – testy po naszej stronie, po stronie klienta oraz testy integracyjne (np. Z ZUS)
- FAZA V – wdrożenie produkcyjne
- FAZA VI – utrzymanie, poprawki, zmiany
