Szukasz zespołu IT do swojego projektu? Sprawdź, jak wybrać najlepszy model współpracy i odpowiedniego partnera! Pobierz e-book

Realizacja koncepcji „smart city” na potrzeby ZDM w Warszawie

Utrzymanie i rozwój systemów usprawniających transport w Warszawie oraz zwiększenie efektywności działań kontrolnych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na terenie miasta.

Klient:

Branża:

Zarząd Dróg Miejskich to jednostka budżetowa m.st. Warszawy, której głównym zadaniem jest utrzymanie istniejących dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad. ZDM administruje także chodnikami i drogami dla rowerów oraz utrzymuje Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN), Miejski System Informacji oraz Zintegrowany System Zarządzania Ruchem.

Wymagania biznesowe klienta

• Zwiększenie efektywności działań kontrolnych w SPPN w Warszawie poprzez automatyczną weryfikację wniesienia opłaty parkingowej za dany pojazd przez kierowcę

• Zbieranie, gromadzenie i udostępnianie w Internecie informacji o:

– użytkowaniu ścieżek rowerowych
– zajętych miejscach parkingowych
– wystawionej opłacie dodatkowej obciążającej dany pojazd samochodowy z tytułu nieuiszczenia opłaty za postój w strefie parkingowej

Jakie było wyzwanie?

  1. Złożoność całego systemu oraz jego zaprojektowanie w taki sposób, aby był intuicyjny dla użytkowników
  2. Integracja oprogramowania samochodów kontrolnych z modułem e-kontroli
  3. Integracja urządzeń takich jak parkometry czy liczniki rowerowe z systemem ZDM

Jak sobie z tym poradziliśmy?

System ZDM zbudowany został w architekturze mikrousług, czyli systemie składającym się z kolekcji małych, autonomicznych usług, gdzie każda z nich jest niezależna. System składa się z następujących warstw:

• warstwa logiki biznesowej w postaci mikrousług:

  1. E-kontrola – pozwala na zdalne (za pomocą kamer umieszczonych na samochodach), sprawdzenie, czy kierowca uiścił opłatę za postój w SPPN.
  2. Moduł Rejestrowania Spraw – ma na celu usprawnienie procesu windykacji w ZDM, poprzez integrację z systemami zewnętrznymi CEPIK i Poczty Polskiej.
  3. Moduł Płatności – umożliwia rejestrację płatności, pozwala na obsługę procesu przyjmowania zgłoszeń reklamacji
  4. Moduł Windykacji – umożliwia zarządzanie danymi związanymi z windykacją.
  5. Moduł Parkingi – umożliwia zarządzanie danymi związanymi z ilością zajętych miejsc parkingowych.
  6. Moduł Liczniki Rowerowe – umożliwia pobieranie danych dotyczących liczby przejazdów rowerowych na ścieżkach rowerowych.

• warstwa integracyjna odpowiedzialna za przepływ informacji oraz łączenie usług.

Proces projektowy i workflow:

FAZA I – Opracowanie projektu systemu i specyfikacji API mikrousług

FAZA II – Przekazanie projektu systemu i specyfikacji API mikrousług

FAZA III – Implementacja specyfikacji API mikrousług

FAZA IV – Przygotowanie projektu wdrożenia WSO2 API Manager i WSO2 Enterprise Integrator

FAZA V – Przygotowanie scenariuszy testów akceptacyjnych

FAZA VI – Odbiór przekazanego projektu wdrożenia przez klienta (przekazanie ewentualnych uwag)

FAZA VII – Wdrożenie mikrousług, WSO2 API Manager i WSO2 Enterprise Integrator na infrastrukturze ZDM

FAZA VIII – Wykonanie testów akceptacyjnych

FAZA IX – Przekazanie systemu klientowi

Co zyskał Klient?

  1. uszczelnienie SPPN i eliminowanie nieuczciwych zachowań kierowców
  2. odciążenie pieszych patroli
  3. zdalne kontrolowanie aut, które parkują w strefie na podstawie kart N+ czy Kart Powstańca – czytniki samodzielnie wykrywają pozostawioną w samochodzie kartę parkingową
  4. możliwości sprawdzania przez kierowców na stronie ZDM dokładnej dokumentacji fotograficznej obrazującej brak wniesienia opłaty w SPPN
  5. możliwość uiszczania opłaty dodatkowej na stronie ZDM
  6. gromadzenie i udostępnianie kierowcom danych dotyczących liczby zajętych miejsc parkingowych
  7. gromadzenie i udostępnianie rowerzystom danych dotyczących wykorzystania ścieżek rowerowych

Zainteresowały Cię nasze usługi?

Jeśli jesteś zainteresowany usługami projektowania i budowy oprogramowania na indywidualne zamówienie, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

Wspólnie ocenimy, które z kompetencji zespołu SOFTIQ będą wsparciem dla Twojego projektu. 

Zobacz także

Wortal PSZ

Klient: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Branża: Usługi
Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia to serwis informacyjny, w którym Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, a także powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy, publikują kluczowe informacje dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy oraz pracodawców.

SDZ – System Doradcy Zawodowego

Klient: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
Branża: Usługi
System Doradcy Zawodowego to narzędzie, które służy do pomocy osobom poszukującym informacji na temat wyboru zawodu, kierunku kształcenia lub ścieżki kariery zawodowej.

System Rejestracji Broni 

Klient: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji 
Branża: Doradztwo
Zaprojektowanie i budowa systemu SRB, stanowiącego centralną bazę danych oraz dostawa i wdrożenie sprzętu i oprogramowania niezbędnego do jego poprawnego działania.  
Szukasz zespołu IT do swojego projektu? Sprawdź, jak wybrać najlepszy modelu współpracy i odpowiedniego partnera! Pobierz e-book