Jaka była potrzeba biznesowa klienta?
Skoro już istnieje jedna jednostka centralna NFZ, należy podjąć działania mające na celu centralizację systemu zarządzania danymi teleadresowymi interesariuszy z całej Polski. Obecnie istnieją różne bazy danych zarządzane przez kilka jednostek, ale ostatecznie powinny być zintegrowane w jeden wspólny system BTA – Baza Teleadresowa. Ten system będzie przetwarzał i przechowywał ogromne ilości danych teleadresowych wszystkich interesariuszy NFZ z całej Polski. NFZ będzie zarządzać wszystkimi danymi z jednego centralnego miejsca.
System BTA jest wykorzystywany przez oddziały, konsultantów oraz linię telefoniczną NFZ. Dzięki niemu możliwe jest tworzenie, edycja, poprawa i usuwanie danych jednostkowych. Dodatkowo, system umożliwia import i eksport danych z innymi bazami danych poprzez integrację za pomocą plików dziennych przyrostowych.
Jakie było wyzwanie?
Zaprojektowanie, wytworzenie i wdrożenie systemu przy obsłudze 28 GB wolumenu danych oraz synchronizowany dzienny import plików z danymi przyrostowymi. Ponadto projekt obejmował przygotowanie szkoleń dla ponad 300 użytkowników systemu z różnych jednostek z kraju w tym szkolenia dla administratorów systemu w NFZ, którzy wspierają utrzymanie sytemu wraz z wykonawcą.

Jak sobie z tym poradziliśmy?
Od momentu zaprojektowania i opracowania architektury systemu, aż do jego uruchomienia, byliśmy zaangażowani we wszystkie etapy. Począwszy od przetwarzania danych inicjalnych na produkcji, aż po wczytywanie codziennych danych przyrostowych z różnych źródeł. Zarządzanie użytkownikami odbywa się zgodnie z ustaloną matrycą uprawnień dla ponad 1000 użytkowników.
Główne funkcje biznesowe systemu obejmują odbieranie danych teleadresowych z różnych miejsc, gdzie są gromadzone i przetwarzane, a następnie zapisywanie i przechowywanie ich w jednym centralnym źródle danych, jakim jest BTA.
Ważnym aspektem było spełnienie wymogów prawnych dotyczących ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa przetwarzania i przechowywania danych. Pracownicy i konsultanci NFZ mają dostęp do spójnego i bezpiecznego mechanizmu weryfikacji i identyfikacji osób dokonujących zmian w swoich danych teleadresowych. Proces autoryzacji spełnia wymogi RODO oraz zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
Nasz proces projektowy i workflow
Projekt został zrealizowany zgodnie z metodologią Scrum, która składała się z 7 sprintów o terminie realizacji wynoszącym 2 tygodnie. Na początku, wraz z uruchomieniem zespołu i sprintów, przeprowadzono dodatkowy Sprint 0. W tym etapie został stworzony harmonogram prac oraz dokonano podziału wymagań na epiki i story, wraz z podzadaniami, które zostały umieszczone w podstawowym backlogu Scrum.
Dodatkowo, zadania zostały podzielone na backlog dla każdego z 7 sprintów, wykorzystując metody zarządzania INVEST i MoSCoW.
