Zadaniem GIS jest kierowanie Państwową Inspekcją Sanitarną, inicjowanie i nadzorowanie czynności administracji rządowej, zmierzających do zapobiegania i minimalizacji negatywnych skutków zdarzeń dotyczących zdrowia publicznego. Główny Inspektorat Sanitarny nadzoruje, koordynuje i wytycza kierunki działania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a ponadto zarządza procesem wymiany informacji z innymi organami administracji rządowej.

Jaka była potrzeba biznesowa klienta?
W okresie pandemii (COVID 19) w latach 2019 – 2023 okazało się, że istnieją dużo większe potrzeby pozyskiwania i przetwarzania informacji przez GIS niż przedtem. To oznaczało, że system SEPIS wymagał stworzenia dodatkowych modułów.
Projektowany system ma obejmować wszystkie obszary działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wspomagać pracę pracowników GIS i stacji sanitarno epidemiologicznych wszystkich szczebli organizacyjnych, a także ma udostępniać wiele funkcjonalności dla obywateli i przedsiębiorców (składanie wniosków o wpis do rejestru przedsiębiorców pogrzebowych, przeglądu zaleceń pokontrolnych i wielu innych.
System ma również integrować się z wieloma innymi jednostkami informatycznymi z obszarów zdrowia oraz administracji państwowej.
Jakie było wyzwanie?
Największym wyzwaniem w projekcie okazała się bardzo duża liczba obsługiwanych obszarów w GIS. Na projektowany system składa się siedem głównych modułów, z których każdy posiada od kilku do kilkunastu podmodułów. Moduły obsługują różne obszary biznesowe, co stanowi dodatkowe wyzwanie w ich projektowaniu. Ważnym elementem projektu było spełnienie oczekiwania związanego z obciążeniem systemu, bowiem korzystać z niego może ponad pół miliona użytkowników.
Kolejnym wyzwaniem okazała się duża zmienność wymagań związana ze zmianami w prawie oraz nowymi oczekiwaniami użytkowników.
Do powyższych doszła konieczność współpracy z zespołami innych instytucji, z których systemami SEPIS musi się integrować (np. Cyfryzacja Miejsc Pamięci czy dostawca infrastruktury chmurowej NASK).
Dane gromadzone i przetwarzane przez GIS są danymi wrażliwymi, w związku z czym jednym z kluczowych wymagań jest zachowanie bezpieczeństwa danych.
Jak sobie z tym poradziliśmy?
W pierwszej kolejności został powołany Zespół CORE, który nadzoruje całość projektu, odpowiada za architekturę rozwiązań biznesowych i technicznych, w tym rozwiązania infrastrukturalno-systemowe. Dodatkowo jego zadaniem jest rozwój i utrzymanie aktualnego systemu.
Kolejne zespoły zajmują się następującymi obszarami:
Epidemiologia – obejmuje obszary: rejestr chorób zakaźnych (m.in. COVID-19), rejestr niepożądanych odczynów poszczepiennych, ogniska zakażeń szpitalnych oraz dystrybucja szczepionek.
Higiena Środowiska – obejmuje obszary: higiena komunalna (np. rejestr przedsiębiorców pogrzebowych), higiena radiacyjna, proces bezpieczeństwa zdrowotnego wody przeznaczonej do spożycia, pływalnie i kąpieliska, higiena pracy, higiena dzieci i młodzieży.
Bezpieczeństwo Żywności – obszar przedsiębiorców zajmujących się żywnością (zakłady żywnościowo-żywieniowe, producenci materiałów mających kontakt z żywnością, itp.), pobierania próbek środków spożywczych oraz powiadomień o wprowadzeniu do obrotu środków spożywczych.
Nadzór nad chemikaliami – obejmuje obszary: produkty kosmetyczne, środki zastępcze, nowe substancje psychoaktywne, prekursory narkotyków.
Sztuczna Inteligencja (AI) – odpowiada za przetwarzanie danych o składnikach środków przeznaczonych do spożycia, w szczególności wspomaga proces podejmowania decyzji związanych z wychwytywaniem substancji niedozwolonych, bądź przekroczeń dopuszczalnych ilości składnika oraz wielu innych.
Moduł kontroli – dotyczy planowania, przeprowadzania kontroli oraz wdrażania zaleceń pokontrolnych praktycznie wszystkich obszarów wchodzących w skład systemu. Odpowiada również za przeprowadzanie audytów wewnętrznych GIS.
Profilaktyka i edukacja zdrowotna – moduł obejmuje gromadzenie i procesowanie programów edukacji i profilaktyki zdrowotnej, w szczególności programy dla osób z Ukrainy (moduł jest dwujęzyczny: w języku polskim i ukraińskim).
Zespół Migracji – odpowiadający za pobranie danych źródłowych, usunięcie błędów w danych, przekształcenie do postaci docelowej, a na końcu ich przeniesienie do nowego systemu.
System jest podzielony na dwie główne części, uwzględniające użytkowników, dla których jest przeznaczony:
- SEPIS – część dedykowana dla pracowników wszystkich jednostek Państwowej Inspekcji Pracy. Docelowo będzie z niego korzystać ok. 15 tys. użytkowników.
- eSanepid – przeznaczony dla przedsiębiorców i obywateli. W tej części będą dostępne informacje ogólnodostępne dla obywateli, a także funkcjonalności dla przedsiębiorców.
System powstaje w architekturze mikroserwisowej, jako skalowalna aplikacja, umieszczona w Rządowej Chmurze Obliczeniowej.
W szczytowym momencie w projekt zaangażowanych było ponad 100 osób.
